FMI branschen - branschorganisation för heminredningshandeln
FMI är en ideell branschorganisation som bildades genom en sammanslagning av Föreningen Sveriges Möbelhandlare och Sveriges Färgfackhandlares Riksförbund.

Branchorganisationen för heminredningshandel

HeminredningDet är inte alltid lätt att bedriva en egen verksamhet och många heminredningshandlare saknar idag en tillhörighet i en branschorganisation. Därför finns FMI, branschorganisationen som stödjer alla typer av heminredningsförsäljning inom till exempel möbel- och färghandel, glas och porslin, mattor, tapetsererare, inredare, m. fl.

Hos affärsverksamheter som bedriver handel med varor som innehåller farliga kemikalier som ska deklareras är det svårt att hålla sig uppdaterad om nya EU-direktiv och lagförändringar som sker inom landet och i Europa. Kunder efterfrågar allt mer miljösäkra varor vilket ställer högre krav på återförsäljarna. Det är också problematiskt vid hantering av reklamationer och många undrar vilka riktlinjer och juridiska regler som gäller.

Har man problem med dessa bitar kan det underlätta att tillhöra en branschorganisation som är speciellt inriktad på att hålla dig uppdaterad och erbjuda hjälp inom just din bransch.

– Vi har både fristående och kedjebundna medlemsföretag som vänder sig till oss för att få hjälp till exempel i juridisk rådgivning i reklamationsfrågor och vi kan ofta ge snabb återkoppling, berättar Marie-Louise Sigemalm, VD på FMI Branschen.

Stöttar sina medlemmar

FMI är en ideell branschorganisation som bildades genom en sammanslagning av Föreningen Sveriges Möbelhandlare och Sveriges Färgfackhandlares Riksförbund. Förkortningen står för färg, möbler och interiör och hit räknas en bred skara av olika verksamheter inom heminredning. De har funnits i över hundra år och bland medlemmarna finns allt emellan homestylingföretag och målerifirmor till större möbelförsäljare.

Tillsammans hjälper de sina medlemmar och stöttar dem när de stöter på problem i sin verksamhet. FMI arbetar konstant med ett proaktivt arbete för att kunna förbereda sina medlemmar för framtiden och tar ständigt fram nya verktyg som hjälper dem att förbättra sina förutsättningar på marknaden.

-Tanken är att man som butiksinnehavare ska kunna fokusera på det man är duktig på och bedriva en god handel, utan att behöva oroa sig, förklarar Marie-Louise.

Säkrare inköp för butikerna

Marie-Louise Sigemalm
Marie-Louise Sigemalm

Det finns ett stort regelverk kring import, transport samt hantering av färg och kemikalier och det är mycket som sker i den europeiska kemikalielagstiftningen, något som kan vara svårt att följa som mindre aktör.

-För våra medlemmar erbjuds verktyg och juridisk hjälp för att säkerställa att alla uppdateras och informationen når ut. Samtliga medlemmar som fått besök av kemikalieinspektionen och miljöförvaltningen har därför klarat sig utan anmärkningar. Vi håller också koll på leverantörsledet och arbetar för att undvika att det köps in möbler innehållande farliga kemikalier, berättar Marie-Louise stolt.

Ett juridiskt stöd

Den juridiska rådgivningen som FMI-erbjuder utgör en bred bas och behandlar köprätt, leverantörsfrågor samt reklamationsärenden. Den är kostnadsfri och utförs via telefon, där företaget direkt kan vända sig och få svar på sina frågor. FMI hjälper även många med rådgivning inför tillsynsärenden och bidrar med sin expertis vid miljö och kemikalieinspektioner. Medlemmarna informeras även kontinuerligt om ny relevant lagstiftning gällande deras verksamhet.

-Vi har mycket nytta av FMI. De hjälper oss exempelvis när vi kört fast i tunga reklamationsärenden och andra juridiska frågor. Det är bra att ha en organisation som FMI att vända sig till. De ser också till att vi får all den information vi behöver för att följa lagar och branschpraxis. De är starka på kemikalieområdet, berättar Sven-Eric Andersson, ägare till Mio Möbelhuset i Handen AB

Utbildningar och branschtidning

Branschorganisationen erbjuder även företagsförsäkring som är speciellt framtagen med hänsyn till medlemmarnas verksamhet. Den är mycket populär hos våra medlemsföretag eftersom den har ett så omfattande försäkringsskydd till låg premie. Det är få försäkringsbolag som matchar detta, berättar Marie-Louise.

FMI har en ständig dialog med medlemmarna om kompetensbehov och skräddarsyr utbildningar för medlemsföretagen och deras säljpersonal. Vår senaste utbildning inom textil- läder och stoppning blev en stor succé, berättar Marie-Louise.

Se hur ett medlemskap hos FMI-branschen kan hjälpa ditt företag genom att läsa mer om organisationen på www.fmibranschen.se

Redaktionen
redaktionen@temabygg.se