Presenteras av Akustikmiljö
Storprint akustik - Scandinavium
Storprint är en ljudabsorbent som kan fås i upp till 3 x 50 meter. Foto: Akustikmiljö

Innovationer är nyckeln till bättre kontors- och ljudmiljö

1986 startade Ola Götesson företaget Götessons. Drygt 30 år och ett företagsköp senare har verksamheten, som startade i ett hörn av en verkstad, vuxit till att omsätta över 260 miljoner om året med 80 anställda. Innovation har sedan starten varit en nyckelfaktor.

Från början tillverkade Götessons produkter i metalltråd som diskställ, hatthyllor och papperskorgar. Men så en dag 1992 så hände något som har kommit att bli återkommande i historien om de båda företagen Götessons och Akustikmiljö, nämligen det att en innovation såg dagens ljus.

Lösning för det datoriserade kontoret

– Idén min far kom på var världens första kabeldike att sätta under skrivbordet. Det var så hela historien började. Det följdes av en datorhållare som gjorde att man kunde sätta upp dåtidens stora datorer under skrivbordet, berättar Johan Götesson, creative director på Götessons och Akustikmiljö.

Gardiner för akustik
Gardiner för akustik. Foto: Akustikmiljö

Datoriseringen hade slagit igenom på allvar i de svenska kontorslandskapen och de båda uppfinningarna gav rejäl vind i seglen för Götessons som kom att etablera sig som en helhetsleverantör för kontorsinredning. En annan stor idé kom 2010 och då var det nästa generation Götesson som stod för snilleblixten.

– Jag kom på en ljudabsorberande bordsskärm med blixtlås runt om på kanten. Det gjorde att inredningsarkitekten kan välja valfritt tyg och kombinera med vilken färg som helst på blixtlåset. Totalt sett har vi sålt ca 400 000 sådana skärmar sedan 2010, berättar Johan Götesson.

Skräddarsydda akustiklösningar

Nästa stora steg togs i september 2015 när Götessons köpte företaget Akustikmiljö. Det innebar att man kunde utveckla och fördjupa sitt kunnande inom akustik, men också att man kunde röra sig från att leverera färdiga produkter för kontor till att börja konstruera och installera unika lösningar för alla sorters offentliga miljöer.

– Götessons är mer produktbaserat. Vi har färdiga produkter som kunden kan konfigurera på väldigt olika sätt med olika tyger och färger. Men med Akustikmiljö har vi blivit experter på att lösa anpassade produkter. Det mesta som vi gör på Akustikmiljö innebär att vi tar fram helt unika lösningar, berättar Johan Götesson.

Och idéerna fortsätter komma. Senast i form av “Storprint” som Johan Götesson kom på när han var i en sporthall med dålig akustik. Storprint består av en aluminiumprofil med ljudabsorbenter bakom. På framsidan sitter en särskild duk som kan tryckas med vilket motiv som helst. Produkten används bland annat i Zlatan Ibrahimovics nya hall ”Padel Zenter”, där man också satt upp ljudabsorberande plattor från Akustikmiljö.

– De sista 10 åren har jag produktutvecklat extremt mycket tillsammans med Tomas Svensson, som är produktchef på Götessons. Någonstans latent låg den där hos mig också, entreprenörsandan från min far och den har varit extremt viktig för bolaget, avslutar Johan Götesson.

www.gotessons.se och www.akustikmiljo.se finns mer att läsa om företagens innovativa lösningar.