Presenteras av Calectro
Calectro - LogiCO2 - Innovationspris
Foto: Calectro

Göteborgsföretag vinner McDonald’s innovationspris

Nyligen tilldelades LogiCO2 det prestigefyllda McDonald’s Innovation Award för sina säkra och innovativa koldioxidlarm. Systemen som upptäcker och varnar när det finns för mycket koldioxid i luften, används idag i restauranger och bryggerier världen över.

Calectro - Logotyp

LogiCO2 är en spin-off från Göteborgsbaserade Calectro som i mer än 45 år varit marknadsledande inom kanalrökdetektorer för fastighetsmarknaden. I samband med att Tyskland införde en lagstiftning på CO2-larm i ölkällare 1995, lanserade Calectro sitt första CO2-larmsystem.

Sedan dess har efterfrågan ökat i en rad olika branscher och som svar grundade Calectro dotterbolaget LogiCO2, som snabbt blev partner med flera stora industriella aktörer som McDonalds, AGA och Coca Cola.

Normsättande i branschen

Calectro - LogiCO2 - McDonalds
Foto: Calectro

När McDonald’s beslutade att göra CO2-säkerhetssystem obligatoriskt i alla sina restauranger runt om i världen, var LogiCO2s system det enda som mötte snabbmatkedjans hårda krav. Vid McDonald’s 2016 World Convention i Orlando, tilldelades LogiCO2 därmed utmärkelsen McDonald’s Innovation Award.

LogiCO2 har genom åren även arbetat med McDonald’s för att skapa system som anpassats för olika restauranglayouter, till exempel kiosker och utbyggbara system för att matcha restaurangens storlek. Företaget vann utmärkelsen med nomineringen:

LogiCO2s produkter kommunicerar i ett stort antal språk med förbättrad detekteringsförmåga i mindre paket som ger ett bättre skydd till ett reducerat pris. De uppnådde nyligen en viktig milstolpe genom att ha levererat 40.000 enheter till McDonald’s restauranger i världen.

Stolt moderbolag

Under de närmaste åren har LogiCO2-systemet blivit normsättande i branschen och med ett stort antal globala patent söker företaget hela tiden efter nya sätt att göra sina produkter mer effektiva.

– Vi är stolta över att LogiCO2 har kunnat bidra till att fastställa en säkerhetsstandard för CO2 för hela världens livsmedelsindustri. Tillsammans med McDonald’s skyddar företaget över en och en halv miljon anställda samt miljontals kunder från att överexponeras av CO2, säger Lars Petersson, vd på Calectro.

LogiCO2 har även bidragit till införandet av EU-direktivet om en exponeringsgräns av koldioxid (direktiv 2001/95 / EG). Gränsen definierar hur många procent koldioxid en anställd eller kund maximalt får utsättas för.