Arecos satsning på takavvattningssystem

MaterialArecos verksamhet vänder sig mot byggbranschens olika inriktningar, där den största kärnverksamheten är tillverkning av byggplåtsprodukter och försäljning av råmaterial. Bolaget, då Trelleborgs skrotaffär, grundades 1944 av den nuvarande ägarens pappa Bertil Areskog.

År 2000 avyttrade företaget sin skrotverksamhet helt och satsade på en komplett produktionsanläggning. Sedan dess har Arecos utveckling gått starkt framåt. Pontus Holgersson, VD på Areco, berättar om storsatsningen på deras egna takavvattningssystem och hur de kommer att profilera sig på marknaden.

– Vår målsättning är att inom en tre års period ha 15 egna grossistverksamheter runt om i Sverige där vi ska ha ett komplett sortiment av det vi producerar här i Malmö. Idag har vi sex stycken butiker runt om i landet, efter vårt senaste förvärv av Lundberg & Kullberg.

Caracol – Ett komplett takavvattningssystem

Caracol takavvattningasystem
Caracol takavvattningasystem

Areco har sedan 1997 arbetat med att profilera tak- och fasadplåt. Utvecklingen har gått i en positiv riktning sedan starten men det var först när de satsade på ett eget takavvattensystem 2012 som Areco blev en stark och komplett leverantör.

– Vi ville starta en produktion med en produkt som var likvärdig våra konkurrenters. Därför bestämde vi oss för investera i en helt ny, modern fabrik här i Malmö. Vi köpte helautomatiserade maskiner av senaste design för att öka produkternas kvalité och för att vara så kostnadseffektiva i produktionen som möjligt, berättar Pontus.

Under de två åren som Areco har sålt sitt takavvattningssystem, har de som resultat sett en mycket positiv tillväxt. Idag är Areco ensam leverantör med Caracol takavvattningssystem till samtliga Byggmax-butiker i Norge.

Easy-Click

Areco EasyClick
Areco Easy-Click takplåt

En produkt som Areco började producera i januari 2014 är Easy-Click, en bandtäckningsliknande takplåt med klicksystem som gör att den snabbt och enkelt kan monteras utan specialverktyg.

Produkten har ett klassiskt utseende och en modern fästmetod, som ger en lång hållbarhet på taket. Easy-Click går att få med förstärkningsrillor och passar även för hus med låga takfallslutningar.

– Easy-Click har blivit väldigt populärt de senaste två åren, framför allt hos privatkonsumenter. Den har en snygg design, är lätt att hantera för gemene man och kommer i ett stort urval av beläggningar och kulörer, säger Pontus.

En slimmad organisation

Nyckeln till Arecos framgång är enligt Pontus deras slimmade organisation. Med en omsättning på 920 miljoner på 139 anställda, ger det en hög omsättning per anställd.

– Vår styrka och strategi är att vara kostnadseffektiva och ha en effektiv produktionsutrustning. Hela produktionsdelen är automatiserad, vilket ger hög kvalité på våra produkter, berättar Pontus.

Något som är viktigt för Areco är även att ha med sig miljötänket i ryggen hela vägen. En betydande leverantör till dem är därmed SSAB och deras miljöbeläggda tunnplåt med namnet GreenCoat. På www.areco.se kan du läsa mer om företagets övriga produkter så som tak-, fasadplåtar och takpannor.

Redaktionen
redaktionen@temabygg.se